Közösség

Minden szónak súlya van

5865

A vitatkozás művészete már az ókorban nagy kincsnek és fegyvernek számított. Napjainkban is ugyanúgy szükség van jó  szónokokra és vitatkozókra, ennek alapjait pedig korán le kell fektetni. Még a kilencvenes évek közepén indult egy országos kezdeményezés a középiskolákban, amely szórakoztató és játékos formában, tanított meg a kulturált vitára, az eszmecserére, az érdekek verbális érvényesítésére. Én nagyon élveztem ezeket a szessönöket, főleg nyaranta, amikor egy teljes hétre le lehetett menni Zánkára, disputa-táborba.

Az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete és a Külügyminisztérium EU Tájékoztató Szolgálata újra alkalmat biztosít a középiskolásoknak a vita megtanulására, hiszen áprilisban, hazánkban európai uniós témában először az ő kezdeményezésükre valósul meg a Vita-csata vetélkedő középiskolás diákok számára. 

http://www.juror2.com/files/images/domestic-dispute-600.preview.jpg

Napjainkban talán különösen fontos leszámolni a „vita” szó pejoratív  értelmével és belátni, hogy az építő vitatkozás segíti a határozott véleményformálást és a sztereotípiák felülvizsgálatát. Az angolszász nyelvterületről származó disputa – vitakultúrát fejlesztő játék, mely immár verseny-formában is igen elterjedt Európa-szerte – segítséget nyújt ebben. A nyilvános beszéd tudománya az ókortól kezdve része az oktatásnak, hiszen a megszólalni és érvelni tudás a közéletben való részvétel alapfeltétele volt már ekkor is. A disputázás mára már az egész világon népszerű, különösen a középiskolákban és a felsőoktatási intézményekben.

A versenyzők régiók szerint két alföldi városban, Debrecenben (április 9-11.) és Kecskeméten (április 16-18.) mérik majd össze érveik erősségét nyilvános viták keretében, „szegénység” és „oktatás” témakörben. A három nap alatt a komoly összecsapások mellett számtalan interaktív, közösségformáló foglalkozás, játék is vár a diákokra. Az eseményt vasárnap médianyilvános döntő koronázza meg, amit ünnepélyes díjátadó ünnepség követ. Bízhatunk benne, hogy a disputa-vetélkedő a fiatalok segítségével Magyarországon is erősíti a tiszta észérveken és tolerancián alapuló, értelmes vitatkozás kultúráját.

Hozzászólások
1
márc
09
zsofi írta:
sztem ez szuper. eléggé ránk fér valami ilyesmi.
10:42
2
márc
09
Jucee írta:
Tényleg nem árt megtanulni, hogy hogyan kell a szavak erejével ütni, az öklünk helyett. Nekem van egy barátnőm akivel istenieket tudok vitatkozni, nem szeretem azt, mikor a vita partner meg se hallgat, csak mondja-mondja a (számomra) hülyeségeit ...
10:46
3
márc
09
macskabreki írta:
Egyik osztálytársam disputás volt, versenyeket nyertek, meg minden. Ahhoz képest nagyon sértődékeny volt, nem tudta a tanultakat kamatoztatni a saját életében.
10:46
4
márc
09
janisjoplin írta:
a kultúrált vitára tényleg szükség lenne, nem úgy mint az észnélküli anyázásra....:(
10:49
5
márc
09
mortisha válaszamacskabreki írására:
Én is diputás voltam. utált is érte minden pasim, mert ha vitatkoztunk mindig mindent megindokoltam és a legnagyobb baromságra is volt magyarázatom.
Ettől függetlenül rettentő sértődékeny vagyok. Az egy dolog, hogy megtanulsz vitatkozni, de a természeted nem változik.
10:53
6
márc
09
lillababy írta:
Mi anno nyelvtanból tanultunk vitázni, érvelni, ilyesmiket. Azt már nem tanítják?? Pedig nem olyan rég voltam gimis:D
10:54
7
márc
09
Jucee válaszalillababy írására:
Szerintem azért még tanítanak valami hasonlót ... végül is érettségin még mindig lehet érvelő fogalmazást választani, nem?:D
10:59
8
márc
09
Helen írta:
Sajnos a mai gyerekek, nem hogy vitatkozni, de beszélni is alig tudnak. Szókincs a béka hátsója alatt, és az is nagyjából kimerül a számítógépes játékok szókészletében. Szerintem a Vita-csata egy nagyon jó kezdeményezés, és helyi szinten is (pl. kistérségi általános iskolák) alkalmazható lenne.
11:07
9
márc
09
SwingerMary írta:
Manapság az érvelés egyre több embernek csak makacsságot jelent, a saját álláspontjához való ragaszkodást mindenáron. Ez nagyon jól megfigyelhető a kommenteknél is, ahogy az ellenkező vélemények ütköznek.
Tréningeken is szoktak ilyet csinálni, hogy védd meg az álláspontodat vagy csak egyszerűen indokold meg, hogy miért ez és nem az. Ez tökjó dolog.
11:19
10
márc
09
Aristeus válaszazsofi írására:
Ezzel a hozzászólásoddal abszolút egyetértek. :-)
11:20
11
márc
09
donci írta:
A legfontosabb a màsik fél; és annak véleménye, tiszteletben tartàsa. Ne probàljuk mindenàron sajàt véleményünkkel a màsikat meggyözni,-mert ez legtöbb esetben nem is sikerül(het). El kell fogadni, hogy mindenki egy individum, és màshogy àllunk dolgokhoz. Szerencsére itt nem lehet egymàs mondokàjàba belevàgni!
Az arrogàns, lenézö, okoskodo hozzààllàssal nemhogy tiszteletet, tanitàst érünk el embertàrsainknàl, hanem pont az ellenkezöjét érjük el. Ez a legnagyobb szegénységi bizonyitvàny.
11:41
12
márc
09
donci írta:
2. "érjük el" törölve. : )
11:42
13
márc
09
Hella írta:
"... a szó veszélyes fegyver, de van aki fegyvertelen..."
11:48
14
márc
09
daya írta:
Elsőre talán nem kéne összekeverni a viát a vitatkozással...
11:49
15
márc
09
LadyGray írta:
művészsuliba ilyet nem tanítottak:) fegyvertelenül küldtek a nagyvilágba:P:)
11:58
16
márc
09
tein válaszamacskabreki írására:
nekem is a disputa jutott az eszembe. én nem voltam disputás, de gimiben az osztályunkból sokan és rendeztünk disputaversenyeket, meg disputatábor is volt. jó volt hallgatni fröcsköléstől mentes, észérvekkel alátámasztott, normális vitákat. ma már egyre kevesebbet hallok ilyet sajnos.
12:07
17
márc
09
macskabreki válaszamortisha írására:
Az alaptermészetünk valóban nem változik, de mégis van az a dolog, amit személyiségfejlődésnek hívnak... én hiszek benne. Régen én is nagyon sértődékeny voltam, de megtanultam jól kezelni a kritikát. Az érzéseinken nem feltétlenül tudunk változtatni, de a viselkedésünkön igen.
12:57
18
márc
09
Fiona írta:
Páran nálunk is hódoltak a disputának középiskolában. Nekem mindig mondták, hogy inkább maradjak távol ettől, s leginkább mint legabszurdabb lehetőség jöhettem csak szóba, amikor összeállították a csapatot :D A cikkhez tartozó kép nagyjából tükrözi a középiskolás habitusomat :D

Azért felnőve szép lassan megtanultam viselkedni szerencsére. Viszont - bár nem tudom, hogy mostanság mennyire van jelen - jó lenne, ha az iskolások tanulnának némi vitakultúrát. Hasznosabb lenne, mint sok más. Ugyanis nagyon látszódik még a műveltebb emberek viselkedésén is, hogy alapvető dolgokkal nincsenek tisztában, amikor vitára kerül a sor.
14:14
19
márc
09
DonG válaszadonci írására:
jól írtad. ;-)
14:16
20
márc
09
DonG válaszamortisha írására:
ez amolyan földalatti mozgalom volt vagy valami szakkör? ;-)
általános és szakközép alatt nem találkoztam ezzel a kifejezéssel, de a fősulin volt érvelés és tárgyalástechnika, egy tapasztalt vén rókával. sokat lehetett tőle tanulni.
14:19
21
márc
09
Lunabunny írta:
Engem nem tanítottak meg vitázni, érvelni, többnyire érzelmi alapon reagálok dolgokra, és utálok olyan emberekkel beszélgetni akik bármire amit mondok egyből rávágnak egy ellenérvet. Ebbe hamar belefáradok, és nem látom értelmét a további diskurzusnak.
14:39
22
márc
09
sire válaszadonci írására:
Ne is próbálj meggyőzni, hogy a másik a legfontosabb! Nem, nem, és NEM! Én, én, ÉÉÉN vagyok a legfontosabb!! :D

Szerintem meg lehet próbálni meggyőzni azért sok mindenről a másikat, ha egy adott témában X embernél jártasabb vagyok, és összeszedetten el is tudom mondani, hogy miért gondolom másképp, mint ő. Meggyőzésnél sokat számít a karizma, és az összeszedett, rendszerezett tudás is. A rendszerezett ismeretekre azért van szükség, mert anélkül egy értelmesebb ember két perc alatt rájön, hogy halandzsázunk, s így hiteltelenné válunk. A karizmára pedig azért, mert anélkül egy témához nem igazán értő ember érdeklődése gyorsan alábbhagy akár egy tudós magyarázata esetén is. Persze nem mindig jön össze. De ha úgy tennénk, ahogy javaslod, akkor a politikusoknak, ügynököknek felkopna az álla!
15:37
23
márc
09
bugyigumi írta:
Vitatkozni lehet józanul, megfontoltan és tiszteletteljesen....de veszekedni nem!!! :DDD
15:49
24
márc
09
DonG válaszasire írására:
ez lehet egy vita kimenetele. a vita akkor van, ha mindkét félnek van fogalma arról amiről véleménykülönbségüket kibeszélik. ha az egyiknek felületes a tudása, akkor már nem is vitáról van szó, hanem oktatásról, ahol a szerepek rögtön nem egyenrangúvá változnak, de a tanító és figyelő részéről feltételezi az új helyzet kölcsönös elfogadását. a figyelő elismeri a tanító tudását, a tanító meg tisztelettel magyaráz, nem kioktat, tehát végig megamarad a kölcsönös tisztelet.
15:59
25
márc
09
donci válaszasire írására:
Le Ton fait la Musique! ; )

Azaz a tonus adja meg a hangot....
mindent meg lehet mondani, a kérdés a HOGYAN....

a politikusok nagyrésze rossz pàlyàt vàlasztott! ; )
16:06
26
márc
09
Truszi írta:
Nekünk is volt gimiben és áltsuliban szó a kulturált vitatkzás szabályairól. Emlékszem gimiben az abortuszról alakult ki egy hatalmas veszekedés..

Nem véletlen az sem, hogy a fősulimon van helyesírás kurzus. Botrányos volt a mai óra például... Papagáj ly-nal?

Abszolút olyan típus vagyok, hogy még a semmit is megmagyarázom, szóval az érvelés is mindig jól ment. :D
16:55
27
márc
09
chloe írta:
az a baj, hogy a kulturált vitához két kulturlált fél kell, aztán ezzel sokszor bajok vannak.
18:12
28
márc
09
asterisco válaszamacskabreki írására:
de az érzések is változnak a személyiségfejlődésel párhuzamban,idővel uazon helyzet már nem azt hozza ki,mint régen
20:15
29
márc
09
boriska írta:
jajj, igen, disputa:) nagyon sokat koszonhetek neki. pl azt, hogy mindig igazam van. akkor is, ha nem, mert megmagyarzom, hogy miert igen.
21:45
30
márc
09
Wattacukor írta:
Jártam retorika kurzusra...nem volt egy leányálom, úgyhogy átadom a lehetőséget a többi vágyakozó fiatalnak.
23:13
31
márc
10
sire válaszaDonG írására:
Oké, csak ezzel szerinted hányan vannak tisztában? Nagyon sok felületes tudású, és ostoba ember el van szállva magától. Okoskodnak, mivel valamilyen oknál fogva szarnak rá, hogy amúgy buták, mint a tök. Véleménye, elképzelése a világ dolgairól bárkinek lehet, ragaszkodhat is hozzá. Induljunk ki abból, hogy objektíven megközelítve valamit a jobban informálttal szembenálló személy véleménye faszság. Nos attól függően, hogy mennyire ragaszkodik hozzá, lesz seggfej, vagy - ahogy te fogalmaztál - figyelő. Szerintem mindketten tudjuk, hogy ma melyik a gyakoribb. ;)

Ezért szoktam mondani, hogy nem mindegy, hogy az okos hülyékedik, vagy a hülye okoskodik-e.
10:15
32
márc
10
sire válaszadonci írására:
Nekem ne hablatyoljál itt spanyolul, hé! ;P

Egyetértek! A hogyan a lényeg, és ez igaz az élet minden területén.

/Volt nemrég egy cikk, ahogy valaki írta, hogy elég hamar bejelentette egy új munkatárs, hogy szerelmes az illetőbe. Ezzel gyakorlatilag a hogyant szépen elbaszta. :D /
10:17
33
márc
10
donci válaszasire írására:
franciàul... ; )

az elég hamar szerintem nem baj, megint csak "a hogyan" az érdekes....
szép napot! ;D
10:34
34
márc
10
LadyGray írta:
képző-és ip.művészeti, török pál..:) te?:)
16:52
35
márc
11
mortisha válaszaDonG írására:
szakkör volt gimiben :)
12:45
36
márc
11
sire válaszadonci írására:
Ja, bocs. Nem értek a skandináv nyelvekhez. ;D

Nem biztos, hogy jól emlékszem, de mintha pár nap lett volna az első találkozástól a szerelmet vallásig. Ilyen időtáv esetén az elég hamar, vagyis az időzítés része a hogyannak. ;P
12:55
37
márc
12
donci válaszasire írására:
Na, hàt volt ott akkor pàr nap! ; )

De legalàbb szépen mondta? ; ) ; )
15:11
oleandros írta: tegnap 23:59
... :P megpurczant mindenki :D nem baj! Ole is battyog alucikálni...
oleandros írta: tegnap 23:58
Flashback
Booo írta: tegnap 22:41
♥ Nina Simone ♥